از «لات مزدور» تا «خارج می زند» و «تو را سننه» در نامه‌های رسمی یک مسئول عالی‌رتبه هنری/ آیا ادبیات علی معلم در شان ‏جایگاه ‏اوست؟/ ماجرای 500 تابلوی هنری پیشکش؛ فکری به حال شأن فرهنگستان هنر کنید/ با ضربه به اقتصاد هنر، ‏انتظار باقی ‏ماندن هنرمندان بیهوده است

علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر اخیرا نامه ای به روسای قوای سه گانه و وزرای ارشاد و اطلاعات و نیز فرمانده ‏ناجا ‏درباره 500 اثر هنری ضبط شده در این فرهنگستان نوشته است.‏

از «لات مزدور» تا «خارج می زند» و «تو را سننه» در نامه‌های رسمی یک مسئول عالی‌رتبه هنری/ آیا ادبیات علی معلم در شان ‏جایگاه ‏اوست؟/ ماجرای 500 تابلوی هنری پیشکش؛ فکری به حال شأن فرهنگستان هنر کنید/ با ضربه به اقتصاد هنر، ‏انتظار باقی ‏ماندن هنرمندان بیهوده است

علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر اخیرا نامه ای
به روسای قوای سه گانه و وزرای ارشاد و اطلاعات و نیز فرمانده ‏ناجا
‏درباره 500 اثر هنری ضبط شده در این فرهنگستان نوشته است.‏

به
گزارش خبرداغ به نقل از  «انتخاب»، ماجرای 500 اثر مذکور از ماه های قبل شکل جدی به خود گرفته
است. ظاهرا یکی از بانک ‏های ‏خصوصی کشوربا هدف حمایت از اقتصاد هنر و
هنرمندان، آثار مربوطه را از آنان خریداری کرده و در مکانی متعلق به
‏فرهنگستان با پرداخت اجاره، به نمایش گذاشته ‏است. اما پس از مدتی،
فرهنگستان آنها را ضبط کرده و اجازه خروج آنها را ‏نداده است.‏

در
پی این اتفاق، تعدادی از هنرمندان مشهور صاحب آثار مذکور، به صراحت اعلام
کرده اند که آثار خود را به بانک ‏مذکور ‏فروخته اند نه فرهنگستان هنر.
البته فرهنگستان هنر و ریاست آن، در نامه ها و بیانیه های خود تقریبا هیچ
گاه به ‏صراحت ‏درباره مالکیت این آثار ادعای واضحی نداشته است. اما دست کم
به اشکال گوناگونی سعی در القاء مطالب نادرستی ‏داشته است که اسناد مالکیت
ناقص و هنرمندان مذکور تطمیع شده اند.‏

آیا این جوسازی و موضع گیری
ها و ایجاد این تقابل با یک حامی مالی و فرهنگی رودررو شدن با هنرمندانی
که به فروش ‏آثار خود ‏دلخوش بوده اند، ناگهان اقتصاد هنر را از پای درنمی
آورد؟ آیا با این اقدامات، هنرمندان به سمت فرهنگستان هنر ‏جذب می شوند ‏یا
از آن رانده خواهند شد؟ طبیعی است که هیچ هنرمندی علاقه مند نیست آثار او
به دست نااهلان بیفتد اما ‏ظاهرا فرهنگستان هنر ‏کاری کرده که هنرمندان
آثار تجسمی مذکور، نااهل را اتفاقا همین نهاد تشخیص دهند نه خریداران
‏آثارشان.‏

با این وجود، موضوع این نوشته، صرفا دعوای فوق نیست. بی
تردید مراجع قضایی و ذیصلاح، با بررسی شکایت دو طرف ‏در ‏نهایت رای لازم را
صادر خواهند کرد. اما آنچه قابل تامل است، ادبیات عجیب و غیرقابل تصور
فردی است که عنوان ‏‏”رییس ‏فرهنگستان هنر” را یدک می کشد و خود را در زمره
شاعران و ادیبان کشور می داند.‏

علی معلم دامغانی در نامه خود به
روسای قوای سه گانه از واژه های «اوباش و لات مزدور» استفاده کرده و طرف
مقابل ‏دعوا ‏‏را «جوقی بی‌وطن ضد جمهوری اسلامی» که با این اعمال درصدد
«اثبات عدم اقتدار قوه حاکمه و انعکاس آن به خارج ‏از کشورند» ‏خوانده
است.‏

آیا این ادبیات و به کار بردن  کلمه ای مانند «لات»، شایسته
نامه ای است که مخاطب آن بالاترین مقامات اجرایی، قضایی ‏و ‏قانونگذاری
کشور هستند؟

ادبیات رییس فرهنگستان هنر، پیش از این نامه، در مواجهه
با هنرمندانی که علیه اظهارت او موضع گرفته بودند، ادبیاتی ‏حتی ‏تندتر و
دور از شان یک انسان عادی در جامعه به کار گرفته بود تا چه رسد به یک
ادیب.‏

از «لات مزدور» تا «خارج می زند» و «تو را سننه» در نامه‌های رسمی یک مسئول هنری/ آیا ادبیات علی معلم در شان ‏جایگاه ‏اوست؟/ ماجرای 500 تابلوی هنری پیشکش؛ فکری به حال شأن فرهنگستان هنر کنید/ با ضربه به اقتصاد هنر، ‏انتظار باقی ‏ماندن هنرمندان بیهوده است

به
طور مثال او در پاسخ به انتقاد آیدین آغداشلو که فروش آثارش را تایید کرده
بود با ادبیاتی غیر قابل تصور و آن هم به ‏شکل ‏مکتوب با سربرگ فرهنگستان
هنر نوشته بود: «به شما چه مربوط‎.‎‏ آغداش تو را سننه!؟» و یا در پاسخ به
حسین ‏پاکدل گفته ‏بود او «خارج می زند» و «هذیان نسنجیده می بافد».‏

حال
سوال اینجاست که فارغ از بحث فراری دادن هنرمندان، این چه ادبیاتی است که
فردی مدعی شاعری و ادیب بودن از ‏آن ‏استفاده می کند و با افتخار تمام در
سربرگ ها و با اسم رسم «فرهنگستان هنر» نیز آنها را در تاریخ ثبت می کند؟!‏

آیا
یک بحث – به قول معلم – حقوقی، نیاز به این ادبیات سخیف و بی ادبانه دارد؟
واقعا رییس فرهنگستان هنر امیدوار است ‏با ‏چنین ادبیاتی، کسی از هنرمندان
یا مسئولان پشت او درآیند و از وی حمایت کنند؟ آیا چنین فاجعه ای نشان نمی
دهد ‏خود ‏فرهنگستان بیشتر از آن 500 تابلو نیاز به توجه دارد و باید کسی
به داد آن برسد؟

Let’s block ads! (Why?)

Source: فرهنگی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *